Gevelconstructie – Westerlaantoren Rotterdam

Locatie: Rotterdam, Scheepvaartkwartier Westerlaan
Uitvoering: Constructiebedrijf G. van Loenen B.V.
Technische gegevens: Gevelconstructie t.b.v. keramische gevelbekleding, staalconstructie 71 ton

De Westerlaantoren, het voormalig kantoor van Vopak in Rotterdam, ligt in het historische Scheepskwartier dat momenteel wordt herontwikkeld. De toren vormt het sluitstuk van dit grootschalige project. De verwachte oplevering van de Westerlaantoren is in het tweede kwartaal van 2012.

Op het gebouw komen vijf extra verdiepingen en een koepel. Door deze uitbreiding komt het totaal aantal verdiepingen van de Westerlaantoren uit op twintig. Voor de werkzaamheden, die in 2010 zijn gestart, is de oude torengevel deels gesloopt en volledig gestript.

De eerste tien verdiepingen krijgen een kantoorfunctie (ca. 9.000 m2). De elfde tot en met de negentiende verdieping is bestemd voor appartementen, op de twintigste worden de technische installaties ondergebracht.

De gevel van de toren wordt bekleed met zwart en wit geglazuurde keramische elementen, dezelfde als de laagbouw van het naastgelegen hoofdkantoor van Vopak. Deze tegels worden met rails opgehangen aan een nieuw aan te brengen stalen raamwerk aan de buitenkant van de oorspronkelijke zgn. “molenwiek” hoeken van de betonnen torenconstructie. De achtergevelconstructie, totaal 71,6 ton stalen kokerframes met regels, lopen van de 1e tot en met de 19e verdieping.

De door Constructiebedrijf G. van Loenen B.V. aangebrachte staalconstructie is geheel in onderdelen geprefabriceerd in de werkplaats te Hilversum. Omdat op de bouwplaats vrijwel geen ruimte aanwezig is, is gekozen om per 3 verdiepingen te produceren. Nadat het staal verzinkt en gepoedercoat was, kon het op afroep worden geleverd en rechtstreeks van de vrachtauto met behulp van de torenkraan op een verdieping gelost worden.

Het montagewerk is hoofdzakelijk handmatig uitgevoerd. Allereerst door het uitlopen naar de desbetreffende hoeken van het gebouw, op de steiger brengen en daarna verticaal naar de bovenliggende verdieping optakelen en tegen de gevel monteren. Het gemiddelde gewicht per onderdeel is ca. 70 kg.